søndag 10. februar 2013

DIY - Fra lampe til dekorelement

Håper at alle har hatt en fin-fin morsdag og fastelavens søndag . .
Min dag ble feiret hos mine foreldre med kremfylte boller, sjokoladekake og hyggelig prat med den nærmeste familien. *smile*
 
I kveld skal jeg vise dere hvordan dere kan gjøre en rimelig lampe fra IKEA om til mange søte, små pompom'er. Lampen heter Stråla og koster 149 kr - Jeg var superheldig og fant den på salg hos IKEA Furuset til 49 kr.. Kanskje du er like heldig? :)
 
 
I esken finner man en ring med pompom'er og lyslenke, et støpsel og oppheng med S-krok.
 
 
 
Jeg begynte med å kutte av ringene med en tang, man kan også ta av ringene (for de som er mer tålmodighet enn meg) fra rammen. Det er tjuefire ringer som fester de tolv pompom'ene, så du får avgjøre hva som passer best for deg! ;)
 
 
Når alle ringene er løsnet fra rammen, gjenstår det å løsne lyspærene som sitter fast med små "plastklyper" og tvinne løs lyslenken. Det blir en del småplukk, men jobben er meget enkel..
 
 
 
Hver pompom har to borrelåser på oversiden og undersiden for enkel "montering" og kan brukes enkeltvis som dekor eller på en lyslenke da de er elastiske og enkle å ha med å gjøre. Lyslenken som medfølger har lyspærene montert tett i tett, men om man ønsker en lenke med mere luft, kan man kjøpe en lyslenke hos blant annet Clas Ohlson.

 
 
Jeg bruker mine pompom'er i stilleben og glassvaser, til borddekorasjon og henger de opp som pynt. De har to hull og kan henges opp med nøytral hyssing eller fargerik tråd etter ønske.
 
 
 
Dette er et billig alternativ da hver pompom kommer på 12 kr (4 kr på salg) - Det blir også dessverre fort utsolgt hos Søstrene Grene, da er det godt å "produsere" 12 pompom'er på en gang.. ;)
 
Jeg håper at du likte min første DIY og kanskje du ble inspirert til å prøve selv?
Takk til Fabelaktige Maia som tipset om lampen i bloggen sin. :)

7 kommentarer:

  1. Så kult, så flink du er :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for koselig kommentar, min hemmelige beundrer! ;)

      -Heidi

      Slett
  2. Hei på deg,
    se her har du fått egen blogg ja, gratulerer!

    Jeg ser du virkelig har tatt tipset mitt til deg *smiler*

    Ønsker deg en fin tirsdag!
    klem
    -Maia

    SvarSlett
  3. Stilig! Da vi bodde i Belgia så jeg en butikk der en kunne kjøpe lyslenker til å ha kuler på og der en valgte kulene som skulle være på lyslenka. Da kan en få akkurat den fargekombinasjonen en ønsker :) Det var kuler og ikke pompomer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det høres midt i blinken ut! :)
      Synd at Belgia er så langt unna.. *hehehe*

      Ha en fin dag!

      -Heidi

      Slett